Baka liten kaka

Jag sitter och fantiserar om hur trevligt det skulle vara att anvanda mitt nya kakfat nagongang. Det har jag gjort ratt sa lange nu, fast iofs sa anvande ju vi det Frida, men det var liksom inte sadar fyllt med en massa smarriga kakor. Jag har nog hamnat i en kakperiod. Annars sa kanns ju det lite gammeldags, typ mina foraldrars generation, fast jag tror anda att det har blivit lite "pa" pa senare tid. Da fanns det ju inte samma utbud pa godis som det gor idag, fast for mig kanns det anda som att det pa nagot satt ar lite "nyttigare" med kakor. Kanske inte nyttigare precis och det fastnar ju valdans latt i tanderna, men pa nat satt sa vet man i alla fall vad man far i sig, typ socker, mjol och smor (dar man ju kan anvanda sig av ekologiska produkter). Man behover ju inte ata det varje dag och man kan ju faktiskt borsta tanderna. I godis finns det ju hundra olika e-nummer och fargtillsatser och gelantin och allt mojligt cancerframkallande... typ. Ja, tank anda, sa mycket konstigt som blir tillsatt i olika matratter, man blir ju radd nar man tanker efter.

I alla fall. Just nu pa mitt dromkakfat ligger det fyllda dadlar, sega pepparkakor, baklava, chokladtryffel, fikonbollar och knack. Mm. Onskar att jag kunde bjuda er alla. Kan ju bli lite svart eftersom det bara finns i mitt huvud, men jag kan ju bjuda er pa ett recept pa en snabb och enkel godsak (tror jag i alla fall, har inte smakat annu) -

Till ca 20 st dadlar
100 g mandelmassa (for muslimer, kolla att det inte finns alkohol i massan!)
1 apelsin
Strosocker

1. Skär ett snitt i varje dadel och plocka ur kärnan.
2. Riv mandelmassan fint.
3. Tvätta apelsinen noga och finriv skalet. Blanda det med mandelmassan.
4. Fyll varje dadel med ca en tesked fyllning och rulla den i handen så den "stängs".
5. Rulla dadlarna i strösocker
(Taget fran Tasteline.com)

Min kara moder och jag brukade alltid forut gora fikonbollar till jul, valdigt goda!
Nu kommer jag inte ihag exakt men man hackar torkade fikon och blandar med riven mandelmassa, gor sedan bollar av dem och doppar i smalt blockchoklad. Mmm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0