Mattips

Ofta sa hamnar man (=jag) i vissa matperioder och lagar samma samma mat om och om igen.  Just nu sa ar vi inne i en risperiod. Jag tankte dela med mig av nagra ratter som jag ofta lagar, och sa far garna ni som laser ocksa dela med er av era vanliga ratter, sa kanske vi hittar lite ny inspiration.
Vad sags?
Har kommer nagra av mina vanliga ratter (jag uteslot sojakorv och makaroner och fiskpinnar!)

  • Couscous(bulgur eller quinoa)sallad med tonfisk, gar snabbt att gora och blir gott med nagra kokta agg. Gar ju att slanga i de gronsaker man vill och har hemma.
  • Pasta med stekta gronsaker till (aubergine, rodlok, zuccini, paprika, champinjoner, vitlok - med en god olivilja!) - stekt lax till ar ju ett plus!
  • Uppstekt ris med gronsaker, supergott med jordnotter i! Testade en gang med rakor, gronsaker (typ lok, morot, vitkal, paprika, korsbarstomater), stekt agg och pinjenotter - jattegott.
  • Potatis och morotsbiffar. Hameds favorit just nu. Gar sa snabbt att gora, riv dem och blanda i lite lok och kryddor, mjol och agg - bara att steka. Ibland brukar vi ha sojakorv till, om man vill ha det lite mer matigt. Gar ju att blanda i alla mojliga gronsaker.
  • Currygryta med kikartor. Stek lok och krydda med curry och paprikapulver, lagg ned tarnade applen, skivade bananer och sla pa krossade tomater. Lat koka en stund och sla sedan ned fardigkokta kikartor, gott med ris, yogurt, citron och brod saklart.
  • Spenat eller gronkalssoppa. Kop frysta gronsaker och koka i buljong och krydda med valfritt.
  • Pannkakor fyllda med olika grejor. I Frankrike sa ater de ju aldrig bara vanliga pannkakor som vi gor med lite sylt utan dar ar det riktiga crepes! Min personliga favvo - champinjonstuvning.
  • Vegetarisk lasange, med keso istallet for vitsas - kanns nyttigare.
  • Pasta med linssas. Antingen sa kan man kopa en fardig tomatsas och koka linser vid sidan om och lagga ned dem sedan eller koka tillsammans med krossade tomater och kryddor.
  • Linssoppa (supergott recept fran Buffe)
  • Ris med qornrora. Det funkar ju bra med kyckling, stek den och sa koper man nan god fardigsas att blanda ned i. Vi tycker om Blue dragons Sataysas (och sa lagger vi ned en massa extra jordnotter och kokosmjolk)
  • Brukar ofta ocksa "harma" kottbullar och gora qornfarsbullar/biffar med mos till - Naima tycker om morotter i moset.
  • Nudlar med wok ar en vanlig ratt hos oss ocksa. Mycket kokosmjolk tycker vi om, och garna nagra smarriga notter till (typ cashew).

Ja, det var ungefar det som dok upp just nu.

Vi ater ratt sa mycket brod ocksa med olika roror - typ fetaostrora (feta, turkisk yogurt, vitlok och rosmarin), hoummus (mixade kikartor, citron; vitlok, olja, spiskummin, tahini), guacamole (avokado, vitlok, tomat, rodlok, citron, olivolja) och baba ganouch (grillad aubergine, vitlok, citron, olivolja).

Sa nu vill jag veta - Vad ater ni?


Kommentarer
Postat av: Anna

men huuuu vad många mattips du har kära vän! Du ger mig ju ångest. Imorgon ska det ringas runt. Csn har ju redan hunnit skriva fel så jag måste fixa det innan jag kan söka pengar. Jaja kommer tid kommer råd. Jo vi måste absolut träffas. Måste ju säga ett väl inövat Welcome home till Hamed ;-)VAd kul att Naima tyckte om kläderna, gullfian! Kram

2007-12-16 @ 22:53:45
URL: http://annaslya.blogg.se
Postat av: Frida

kära vän! Har varit i fjällen hela helgen så jag har inte läst din blogg på några dar... Har haft mobilen vid min sida hela tiden så jag inte ska missa när min bästa vän ringer och säger att nu har vi fått en liten bebis =) Jag längtar hem, jättemycket, synd att det bara blir två dar. Kommer på lördag förmiddag åker på söndakväll. Hoppas att du gjort bort BB till dess! Jag skickar all mi energi! Hälsa Hamed å Naima kram från mig!

2007-12-17 @ 14:55:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0