Nya år

Imorgon så blir det nytt år här i Sverige, om åtta dagar så blir det nytt år i den muslimska världen - år 1429!  Många frågar mig hur jag räknar och jag skulle tycka att det var ganska svårt om jag gick omkring här och sa till alla att "Nej, det är inte år 2007, det är 1428!" Det skulle ju liksom inte funka. Men jag försöker ju liksom att hålla koll ändå: Drömmen är ju en dag att få flytta till en muslimskt land, inchallah, där man räknar så och hör böneuppropen, där det är en del av vardagen att be, fasta och prata om Gud, där ingen tittar snett på en för att man bär slöja eller att min man ser ut som en terrorist (för folk kan ju faktiskt bli lite rädda!) - binillah.

Men visst blir man lite nostalgisk såhär när alla pratar om året som gått och nyfiken på vad som ska hända det kommande året. Men det är ju ändå konstigt, i förrgår var det ju ett år sedan det var den 30:e december 2006, det är ju liksom ett år sedan varje dag och det är kontigt att det skulle vara något speciellt just idag, men man blir ju påverkad ändå, det handlar väl om traditioner, titta på grevinnan och betjänten, lyssna på "Ring klocka ring"... fast i vår familj vet jag inte riktigt om vi har några andra traditioner.

Just nu sitter en liten trött tjej i min famn och kramas. Lillebror snusar. Det värmer så varmt och skönt från brasan: Det känns bra. Jag har hopp inför framtiden, allt kommer att ordna sig: Mjuka kuddar och mysiga barn, finns det något härligare?
Kram på er alla


Kommentarer
Postat av: Anna

tror det blir kring den 18 som vi drar for ever =) Nej nu överdrev jag lite men det lät så coolt! Fatta det är ju snart ,ska packa packa packa, men en laxpasta ska jag snöra ihop där emellan, men det återkommer jag om =) HAr hittat så fina kläder till era kärlekar, tycker jag iaf ;-)

2008-01-01 @ 20:43:44
URL: http://annaslya.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0