Tvang och paverkan

Lite reflektioner
Om ett glas ar uppochnervant sa gar det ju inte att halla vatten i det, men om det star som vanligt sa gar det ju sjalvklart att fylla pa. Tyvarr sa tycker jag att alltfor manga manniskor vander pa sina glas och vagrar att ta till sig av nagot nytt. Nu handlar det ju inte om att hela tiden vanda vinden efter kappan eller byta "identitet" hela tiden, utan bara att lyssna och forsoka forsta andra manniskor och deras asikter.

Jag tror att manga muslimska systrar (med mig) som ar konverterade och har muslimska man far kommentarer i stilen "Jaha, du konverterade for att din man ar muslim" eller nagot liknande. Det ar ju sjalvklart svart att veta vad som hade hant om jag inte traffat min man (men enligt islam sa finns inget OM, llt som hander har en mening!) - men om jag ska ta det till en enkel niva - livet ar ju ungefar som en kokbok (hm...) vi samlar pa oss en massa recept och erfarenheter, men det finns ju vissa recept som vi tycker om och andra inte (naturligt!) - och sa gor vi var egen lilla bok - ja, det blev kanske inte varldens basta jamforelse :) Men det handlar i alla fall om vad man kanner for och inte, vi hamtar ju inspiration fran alla horn och kanter. Saklart sa alskar jag min man - men vi har ju inte alltid samma smak och tycke i allt och jag tar ju inte at mig allt som han gor - skulle jag det sa vet jag inte hur konstigt det skulle bli. Jag forsoker ju att folja islam - inte min man - och det som jag tror ar ratt. Islam och andra trosinriktningar ar ju inget nagon kan tvinga pa en eftersom det ju handlar om nagot valdigt personligt, ingen vet ju egentligen vad som pagar inne i Maria t.ex. och vad jag tycker och tanker.

Dagens vers
Tvang skall inte forekomma i trosfragor. Vad som ar ratt handlande ar nu klart skilt fran fel och synd.
Koranen Sura 2:256

En bra vers som speglar islams syn pa tvang, tydligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0