Aj aj kapten

Det ar roligt hur barn harmar, Naima har just borjat saga "Aj aj kapten" och "lugna ner" till det mesta.
Det ar spannande med barn och sprak, orden for dem ar ju bara ord och det ar ju hur vi manniskor omkring reagerar pa orden som ger det en betydelse. Tank egentligen om vi vuxna kunde vara lika oppna for spraket som barnen ar, inga krangliga regler och ingen grammatik, for barnen handlar det mer om kansla och hur manniskor reagerar. De harmar och ser vad som hander. Forsta vilken frustration nar omgivningen inte forstar vad man menar!

Eftersom Naima blir/ar tvasprakig sa tycker jag det ar sa spannande att se hur hon reagerar pa de olika spraken. Tank vilken chans att fa ett sprak alldeles "gratis" som det blir nar man fods med tvasprakiga foraldrar. Jag och Hamed hade som ambition innan Naima foddes att vi skulle anvanda oss av tre sprak (man kunde ju ocksa fantisera om fyra - med engelska, men det kandes for krystat). Eftersom Hameds foraldrar ar fodda i Marocko sa blev han ocksa tvasprakig och vi tankte att han skulle prata arabiska med henne, vi pratar ju alltid pa franska med varandra och jag skulle prata svenska. Fast det blir nog en salig blandning av alltihop, det maste ju anda komma naturligt, hon lar sig nog tids nog.

Men om man egentligen gar till grunden for manga problem sa handlar det ju ofta om kommunikation. Vi hade valdigt intressanta diskussioner pa skolan idag om just detta amne. For det ar ju mycket det livet har handlar om - att kommunicera - och det handlar ju inte bara om ord; vi kommunicerar ju pa sa manga olika satt.

Funderar mycket nu kring att jobba och inte jobba... det borjar narma sig. Pa ett satt sa skulle jag redan vilja sluta nu, pga trotthet, fast a andra sidan vill jag jobba anda tills jag foder, pga det sociala - jag trivs otroligt bra pa mitt jobb. Fast det blir nog nagon ordning pa det med. Maste ju sysselsatta mig med nagot sa jag tankte ta upp stickningen igen, hehe. Inte for att jag hallit pa med det sa mycket - jag stickade en troja!! Sa nu tankte jag sticka en ny till babisen, vi far val se vad det blir.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0