Barnarbete

Jag har valdigt svart att se en film med tio (eller fler) reklampauser, blir sa arg och tappar fokus helt pa filmens innehall. Satt och zappade och kom till Agenda som hade ett repotage om barnarbete. Valdigt intressant. Det kanns som att jag inte blir forvanad pa nagot satt, som om de kom med nagot nytt. Inte for att det ar daligt, det ar ju valdigt viktigt att belysa de har problemen, men manniskor som de intervjuade pa stan lat sa forvanade - Oj, nej, det visste jag inte, nej da ska jag sluta handla klader hos HM... Jo visst.
Det spelar ingen roll om det ar HM, Lindex, Indiska eller ICA, McDonalds, Volvo,  ja vilket storforetag som helst. Borjar man att granska vilka konsekvenser deras och vart beteende har pa u-landerna sa vill man ju bara grata. Det handlar ju inte bara om barnarbete utan utslapp i de lokala sjoarna som ger dricksvatten till befolkningen, slavarbete med urusla loner, besprutningar... allt mojligt.
Alla fakta visar ju pa att de rika blir rikare och de fattiga fattigare. Det finns hur mycket statistik som helst. Titta pa hur vi konsumerar, vilka ytor av jorden vi anvander oss av, hur vi behandlar var miljo... ja allt, det kanns ju valdigt forodande. Hur langt far det egentligen ga for att vi ska fa vara "latsas" behov att bli tillfredsstallda? Jag kan bli sa upprord och sa kanner jag mig valdigt skyldig till allt det har. Jag far daligt samvete. Vad tusan ska man gora? Allt kanns sa hopplost. Kan jag verkligen forandra nagot? Kan jag stalla mig utanfor de har ramarna for "normalt" levande (typ nya klader nan gang da och da, mina matvanor - kan tomater fran spanien vara forsvarbart? nej egentligen inte... kora bil, ta flyget... allt mojligt).
Men jag tror att manga kanner som mig - det kanns sa stort sa det ar ingen ide att ens forsoka. Fast jag vill ju innerst inne tro att det ar mojligt att forandra nagot, och det ar det ju! Men var ska man borja?
Nagon som har en bra losning? 


Kommentarer
Postat av: Anna

Ja vart ska man börja, tycker att man ska börja succesivt. Byta ut en sak i taget. Argument som en del kör med att man ej har råd, det håller inte. För man gör garanterat nått annat,onödigt, för de där 5 kr som det kanske kostar extra att köpa rättvisemärkt etc. Sen kan man ju inte kräva att allt ska bytas ut på direkten, låt det ta tid. Det väsentliga är väl att alla försöker och inte stannar i nån slags bekvämlighet. Eller vad tror du? Har skrivit i min blogg om det också =)

2007-11-26 @ 15:57:15
URL: http://annaslya.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0