fransk mat

Pa skolan har vi elevensvaldagar dar eleverna ska fa gora lite roligare saker. Denna gangen har jag fatt aran att halla i kursen - Fransk mat. Det later ju jattetrevligt och roligt... det blir det nog ocksa. Sitter o kollar en massa recept, men tror att jag har menyn klar!
Vad sags om
Chevrè pa salladsbadd, ratatouille med nybakade baguetter och crème brûlè eller chokladmousse som dessert? Det ar ju tur att det ar jag som far komponera och bestamma, annars ar ju fransmannen ganska bra pa att ata kott och blanda i en massa vin i maten!
Pa tal om mat: ikvall blir jag och Naima bjuden pa falafel, hur smarrigt ar inte det!!!

Passade pa att handla en massa ovanliga grejer nar jag var i "stan", sant som ar svart att fa tag pa har i Storuman... det borjar vara ratt fullt i kylen nu. Men jag klagar inte, svarare tider kommer val nar man blir mammaledig. Men jag gissar att man kanske inte lever sa lange pa rosenblomsvatten, citrongras, oystersauce eller risblad. Det ar en sjukdom. Vissa kvinnor handlar skor, vaskor eller smycken... for mig ar det mer olika mjolsorter och annan mat. Att lasa recept ar nog det roligaste som finns och sa titta pa alla vackra bilderna och fantisera. Sedan att laga ar ju ocksa kul, men i fantasin sa blir ju allt sa bra, sa det ar nog den basta delen. Just nu sa kanner jag ett stort sug efter vietnamesiska varrullar, dar man anvander risblad och ater med sallad och mynta till.... Mmm, det ar lite nyttigare an de friterade med filodeg. Har kollat in ett recept pa Niklas mat... inte illa... maste testa nan gang.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0