Islam

Det är ofta jag får frågor på skolan av både elever och arbetskamrater kring islam och varför jag blev muslim osv. Vissa tycker att det är pinsamt att fråga, men gör det ändå och andra frågar hela tiden, men oftast så är det vuxna som tycker att det är lite jobbigt och tror dessutom att jag tycker att det är jobbigt. Fast det gör jag ju inte, jag älskar att prata om det och blir ju bara glad över att de frågar kring min tro, att de intresserar sig och dessutom får man ta död på en del fördomar!
Ungdomarna är oftast mer öppna och har lättare att acceptera min tro, de har inte blivit lika påverkade av media ännu som de vuxna, men självklart så har de många fördomar också men ändrar sig snabbt när de inser att de inte har så mycket argument att komma med. Jaja, strunt samma.  Det är i alla fall mycket intressant. Jag är ändå förvånad över hur positiva reaktioner jag fått och hur trevligt jag blivit bemött av de flesta människorna. Man kan ju lätt tro att folk ute på "landsbygden" är lite mer inskränkta - men jag måste säga att jag nog blivit sämre bemött i Paris, som inte bara är en storstad utan också har otroligt många invånare som är muslimer!!

Oftast så handlar ju diskussionerna inte om vad tron egentligen handlar om - som att vi också tror på Gud som finns i Bibeln, Jesus (men inte som Guds son) och sådana saker - utan oftast så handlar det om vad muslimer gör i världen, sådant som man tror muslimer gör och mer praktiska saker (kring slöjan, bönen eller fastan). Det är ju egentligen lite synd, för jag tror att om fler människor egentligen visste vad det handlade om så skulle de blir mer öppna mot islam - Nu hör man ordet islam och tänker "islamist" "terrorist" krig och bara negativa saker men man tänker ju inte på vad grunden är, vad det egentligen står för. Ordet islam kommer ursprungligen från salam, det arabiska ordet för Fred och ordet muslim betyder - en som underkastar sig Gud.

Islam handlar om rättvisa mellan människor, tron på en Gud som skapat oss och kommer att ställa oss till svars för våra handlingar efter döden, det handlar om kärlek (till Gud, våra medmänniskor, våra profeter)  och fred.

Kalla därför människorna till den rena tron och gå din väg rakt fram, som du är befalld, och låt dig inte påverkas av deras önskningar utan säg: 'Jag tror på allt vad Gud har uppenbarat för sina sändebud och jag har blivit befalld att döma mellan er med rättvisa. Gud är vår Herre och er Herre. Vi skall stå till svars för våra handlingar och ni skall stå till svars för era handlingar. Låt oss inte tvista! Gud skall föra oss samman, Han som är målet för allas färd.
Koranen (42:15)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0