Va! Firar du inte jul???

- Är det många som säger, när jag berättar att jag inte firar jul. Nu är det ju väldigt svårt att definiera "fira jul", men jag köper inga julklappar, julpyntar inte och äter inte julskinka (haha, det är ju ganska lätt att avstå som vegetarian). Men eftersom det inte är ofta som hela vår familj är tillsammans, kommer jag att gå över till mina föräldrar (som alla andra vanliga dagar) och äta middag tillsammans med dem, fika och sånt. I islam är det väldigt viktigt att hålla en bra kontakt med sin familj och jag anser inte att jag firar jul genom att jag äter middag med dem eller ser på Kalle Anka - vi har inga traditioner i vår familj att dansa runt granen eller göra andra saker, vi brukar ibland spela TP :) det är ju inte speciellt juligt.

Här finns en väldigt bra text om varför muslimer inte firar jul. Det handlar inte om att inte vilja integrera sig i samhället, utan att göra det man tror är rätt.

Jag tror inte heller att det är många som vet varför de egentligen firar jul, var kommer egentligen tomten ifrån? Julgranen? Julskinkan? Tänk vilken otrolig industri det är, pengar, pengar och pengar. Visst finns det en industri under ramadan och andra muslimska högtider (det kommer även till Sverige när det nu finns en del muslimer, men tänk i muslimska länder!), där människor konsumerar otroliga mängder, men ofta så vet de flesta varför de firar t.ex. Eid Al Fitr (som är sista dagen av ramadan). Jag vill inte säga att vi är bättre för den skull, alla människor gör ju som de vill, de flesta firar nog jul bara för att det är tradition och visst får man göra det - alla gör som de vill - men jag känner inte att det är rätt för mig. Jag tycker att vi borde fira livet - varje dag! Vilken fest :) Vi borde njuta av varje tugga mat vi tar, av alla fina stunder med nära och kära, ge presenter som en överaskning, njuta av den vackra naturen och allt annat fint runt omkring oss istället för att koncentrera oss på en enda dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0