Bröd och ekologi

Så fantastiskt, bröd har ju liksom alltid funnits. I alla tider, i alla kulturer, i alla former. Hittade en sådan fin blogg om bröd, måste testa så fort jag kan!
Bröd är så levande och så mycket kärlek, tänk bara på doften av nybakat bröd... det är så synd att vi inte riktigt har samma brödkultur som i Frankrike där det finns bagerier runt varje hörn. Men tyvärr så kommer det äkta hantverket bort mer och mer när snabbmatskedjorna kör sina "bakat i butik"-frysta bröd. (Finns tyvärr också mycket av i bagettens hemstad!).  Visst kan det vara gott, men äkta vara går ju inte att jämföra med. Tyvärr är det som alla saker som känns "äkta" - det börjar liksom komma bort, tänk all konsumtion, allt som slängs och hur mycket som vi egentligen handlar och handlar och det tar aldrig slut. Man kan ju bli upprörd för mindre.

Själv så tycker jag att det är viktigt att främja äkta varor, sånt som kanske är lite dyrare, ekologiskt och närproducerat, men även är bättre kvalitet. (Problemet blir att det inte varit så vanligt tidigare med ekologiska varor i Storuman så när jag ser det nu måste jag liksom bara köpa bara för att det finns! Men det är väldigt positivt att det börjar finnas mer)
Så jag uppmanar er - köp ekologiskt! Man behöver ju inte köpa allt, men vissa basvaror kan man ju köpa in, kanske bara en grej åt gången - en påse mjöl - lite socker - ett smörpaket... sedan har man helt plötsligt hela skafferiet fullt av härliga grejer... Det finns till och med en ekokalkyl för att kolla priserna! Men det känns i alla fall mycket bättre i hjärtat när man handlar ekologiskt. (Nabil, en vän från Paris handlar allt eko och ville att vi tillsammans skulle öppna en ekobutik med muslimskt tema :) Vad tror ni? Kanske en framtidsplan :)

Kommentarer
Postat av: Hera

Vilken intressant blogg du har! Lite andra ämnen.....vet inte var du handlar men jag tycker Konsum här i byn är rätt bra på att ha hemma ekologiska varor och/eller närodlat (vilket känns ekologiskt för mig). Tror de har det som..inte affärsidè...men strävan i alla fall...men som du säger, det är inte riktigt samma utbud som på annat håll...

/Hera

2007-11-07 @ 19:18:39
URL: http://hera.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0