sloja...

Finns det nagot sa debatterat inom islam (eller utom, eller hur man nu ska saga det) som den kara huvudbodnaden - slojan? Ja, det kanske skulle vara kvinnofortryck, men ofta sa tycker folk att de ar synonyma med varandra, konstigt nog. Jag brukar alltid fa en massa intressanta fragor nar jag har nya elever i skolan, men konstigt nog sa ar det oftast (nastan alltid)...
"Ar det inte varmt med den dar grejen pa huvudet?" "Vilken farg har du pa haret?"
eller "Vad skulle handa om vi rakade se ditt har, eller om du rakade ta av dig den?"
- Det ar nog inte manga som reflekterar over att de flesta muslimer lever i varma lander och kvinnorna dar har sloja och att man faktiskt kan kla bort varmen. Vi svenskar har ju for vana att slanga av oss alla klader nar det blir nagra plusgrader ute. Titta bara pa hur folk klar sig i oknen med turbaner och allt! Skulle de springa i shorts och linne skulle de nog brinna upp.

Ja, man kan ju diskutera detta med slojan pa ett djupare plan, varfor vi bar den, vad vi muslimer tror pa och sadana viktiga saker, men oftast ar inte sa manga intresserade av detta - utan mer "Ar du tvingad att bara sloja?". Jag vet inte hur manga ganger jag maste upprepa att inom islam och religion bor det inte finnas nagra tvang, for hur kan man da saga att det handlar om tro, det ar ju nagot man kanner inombords, ingen kan ju tvinga dig att tro nagot annat an det du verkligen kanner ar ratt.

Jag beundrar alla starka muslimska kvinnor som verkligen vagar sta upp for sin tro och visar sig stolta over att vara muslimer! Jag kan saga att det inte alltid ar sa latt, de sager att vi ar fortryckta, men vem ar det egentligen som fortrycker nar vi inte kan fa ett jobb pga slojan, eller bara alla blickar...
Laste en intressant artikel pa aftonbladet om detta amne, vard att lasas!
Det finns mycket att diskutera om kring detta amne, min hjarna ar for trott for att arbeta just nu, men aterkommer nagon annan gang. Jag ar i alla fall stolt over min sjal och over att vara muslim, tack gode Gud for det! Tack for att jag slipper tvang av nagot slag. Tack for allt fint i mitt liv, min familj, mina vanner, att vi ar friska och sa manga andra saker... framst av allt sa tackar jag for att jag far vara muslim!

Naima somnade i soffan hos mig (saaaa mysigt) redan halv atta, varsta lyxen... och sa har jag proppat i mig kanske sammanlagt 10 morotter och nastan en hel chipspase med dip. Magen borjar kannas ganska stor och det kanns att jag har gatt upp ett visst antal kilon... suck. Benen orkar snart inte bara upp mig :) Men det hor ju liksom till. C'est la vie...
Godnatt


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra inlägg! Håller med om att det snarare är samhället som förtrycker den muslimska kvinnan än någon av hennes manliga släktingar - fattar inte hur folk kan tro att muslimska tjejer är så hjärndöda att de inte kan tänka själv utan bara lyder far/bror/make etc. Vi täcker ju inte hjärnan precis!

2007-10-28 @ 22:52:36
Postat av: ljuset

Det som sägs om islam är inte av okunnighet, utan det är en attack mot islam och mot muslimer. Dom vet klart och tydligt att kvinnan själv väljer religion/slöja men dem använder detta som en ursäkt för att attackera islam med dess muslimska anhängare. Samma personer som tycker synd om den muslimska kvinnan är dem första som önskar mörda den muslimska kvinnan om de skulle få chansen och om de skulle få mer skulle de utplåna hela muslimska familjen med Pappan Mamman och barnen.

2007-11-04 @ 02:07:53
URL: http://www.Allah.info.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0