Visdomsord ur hadither...

Var medveten om Guds närvaro och du kommer att finna Honom framför dig. Lär känna Gud i medgång, så kommer Han att känna dig i motgång. Inse att det som gick dig förbi inte var ämnat för dig och att allt det som redan skett var ämnat för dig. Och inse att segern kommer genom tålamod, befrielsen genom plågan och lättnaden genom motgången.


Guds budbärare! Berätta något om islam, som jag inte kan få veta av någon annan. Han svarade: Säg "Jag tror på Gud" - och var därefter uppriktig.


Wabisa ibn Ma'bad berättade:
Jag besökte Guds sändebud och han sade: "Har du kommit för att fråga om rättfärdighet?" Jag svarade ja. Han sade: "Rådfråga ditt hjärta. Rättfärdighet är sådant som ger själen lugn och hjärtat frid. Missgärningar är sådant som får själen att vackla och som vandrar fram och tillbaka i bröstet trots att folk om och om igen försäkrat (att gärningen är tillåten)."


Gud har skrivit ner de goda gärningarna och de dåliga. Han fortsatte: Den som haft för avsikt att utföra en god gärning men inte utfört den, kommer att få den registrerad som en utförd god gärning. Om gärningen också utförs, kommer Gud att registrera den tiofalt eller ända upp till sjuhundrafalt. Den som haft för avsikt att utföra en dålig gärning men sedan inte utfört den, får den registrerad som en utförd god gärning. Om gärningen också utförs, kommer Gud att registrera den som en utförd dålig gärning.


Gud allsmäktig har sagt: "Adams son, så länge som du anropar Mig och frågar efter Mig ska Jag förlåta dig för det du gjort utan att det besvärar Mig."
"Adams son, om så dina synder nådde ända upp till molnen på himlen och du bad Mig om förlåtelse så skulle Jag förlåta dig."
"Adams son, om du kom till Mig med synder nästan lika stora som hela jorden, och ställde dig framför Mig och vittnade om att Jag inte har någon like så skulle Jag ge dig lika stor förlåtelse."

Kommentarer
Postat av: Anna

Säg tid and I will be there kära vän =) Såg Naima idag men innan vi kom oss ut var hon borta =(

2007-10-22 @ 18:14:33
URL: http://annaslya.blogg.se
Postat av: Mikaela

Salaam aleykum! Mycket trevliga visdomsord måste jag säga. Min favorit-hadith är nog ändå den här:

"God saith: '...whoso seeketh to approach Me one span, I seek to approach one cubit; and whoso seeketh to approach Me one cubit, I seek to approach two fathoms; and whoso walketh towards Me, I run towards him!'"

Formulerat lite gammaldags, men jag älskar den.

/din syster Mikaela

2007-10-23 @ 01:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0