Sitter här och surfar...

På kvällen så blir man alltid lite extra filosofisk, kanske :). Men visst är det lite så?
Jag sitter och tittar på YouTube (vilken fälla, det går ju att titta på klipp hela natten lång, man hittar alltid något nytt att kolla på). Jag kollar på filmer som rör islam och människor som har konverterat och blivit muslimer (det finns hur många som helst!) och blir lika rörd för varje person som har hittat till denna vackra religion.
När jag tittar så märker jag att många för samma resonemang, något som en ateist (som jag tidigare var) kanske tycker är så långt ifrån religion som det bara går: att det handlar om logik.
Jag ska försöka att förklara lite, nu är jag ingen lärd person eller någon vetenskapsman, men ni får ha överseende.
Koranen blev nedskriven för ungefär 1400 år sedan. Om man tänker efter så visste man ju inte så mycket under den tiden. Jag menar att vetenskapen avancerar hela tiden, vi tror ju inte längre att jorden är platt.

I Koranen så står det om att månen reflekterar solen ljus,
att jorden har 7 himlar (de sju sfärerna),
att salt och sött vatten inte beblandar sig,
att barnet i moders mage går igenom tre stadier i sin utveckling,
att solen och planeterna har sina egna banor,
att blommorna har olika kön,
att människan består av vatten
och en massa andra saker.
Jag tycker att alla borde ta och läsa Koranen och reflektera lite, ta det som en utmaning - försök att hitta ett "fel". Jag har försökt - sedan insåg jag att det fanns ingen annan väg än att tro på den.

Jag är ledsen att jag inte kan uttrycka mig så bra och jag kör inga referenser. De som är intresserade borde ta och begrunda de vackra orden i denna vackra bok, den som inte är det får surfa vidare.
Vi människor måste vara som ett vattenglas, öppna så att vattnet kan komma i glaset - är vi upp och ned (stängda) så kan ju inget vatten nå oss (dålig liknelse men ni fattar).

Nu ska jag filosofera mig i säng, Godnatt! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Intressant inlägg. Det är viktigt att man inser att religion och vetenskap inte går skilda vägar.

2008-04-09 @ 01:18:08
URL: http://skoppan.blogg.se
Postat av: Anonym

INGEN DÅLIG LIKNELSE,kram

2008-04-09 @ 08:58:00
URL: http://evalottastenvall.blogg.se
Postat av: linn

Du har så rätt syster! det var precis dom sakerna som fick mig att konvertera till denna vackra religionen. Det med vatten glaset stämmer väldigt bra tycker jag: vill man inte tro och egentligen inte lyssnar och tar in så kommer man aldrig att tro. Sobhan Allah så fick vi båda den vägledningen. Al hamdo lil la

2008-04-10 @ 23:53:59
Postat av: Ciccisfriend

"I Koranen så står det om att månen reflekterar solen ljus,"
Precis som de gamla grekerna (som var populära i Muhammeds del av världen då han levde) påpekade måna hundra år innan Muhammed var påtänkt. Vilket sammanträffande. ;)

"att salt och sött vatten inte beblandar sig,"
Vilket är fel! Salt och sött vatten blandas, även fast det kan ta lite tid, speciellt om vattnen har olika temperaturer när man blandar dem.
Förresten så hade grekerna liknande tankegångar. (WOW! Sammanträffande!)

"att barnet i moders mage går igenom tre stadier i sin utveckling"
Wow! Jag har läst verserna som fosterutvecklingen är beskriven i, och koranens teori är PRECIS likandan som en av de gamla grekernas felaktiga teorier om fosterutvecklingen! Alltså, om man inte visste bättre så skulle man ju nästan tro att Muhammed och hans vänner kopierat från grekiska filosofer och skrivit med det i koranen, för det är ju JÄVLIGT LIKT det som grekerna pratade om.

"att blommorna har olika kön,"
Wow! Ytterligare ett sammanträffande! :O Det fanns filosofer i ett viss sydeuropeiskt land (jag undrar vilket) som hade PRECIS en sådan teori! Fan, sammanträffandena bara ramlar in.

Nä, om jag ska vara seriös lite granna nu (btw, jag hoppas att du inte tog illa upp av min ironiska ton där uppe). Om du läste lite mer skeptiska artiklar om koranen så skulle du inse att det inte är en gudomlig bok. Den är fylld av fel och plagiat som kommer bl.a från grekerna, men även från lokala myter (som det där med att himmelen och jorden klövs).

Läs min blogg! Där har jag skrivit lite om de sju himlarna och stjärnorna i koranen och pekat ut koranens inkorrekta syn på dem.

Läs även detta; http://www.faithfreedom.org/debates/NaikCampbellintro.htm

Ovanstående länk leder till en text som grundligt krossar ett flertal av myterna om vetenskap i koranen.

2008-04-15 @ 19:44:54
URL: http://blogg.passagen.se/ciccisfriend/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0