Fasta

Snart är det dags, som jag kanske har skrivit ett antal gånger nu. Jag måste liksom förbereda mig mentalt.
Helt ärligt, såå svårt är det inte ...(fast vissa dagar är svårare än andra) (?) (beroende på vad man gör).
Det gäller bara att veta varför man gör det.

Vissa bara - Åh, inte äta på hela dagen, inte dricka, ingenting, vad svårt!
Andra - Jaha, men får ni äta på kvällen, då är det ju ingen grej.

Denna gång blir det min fjärde fastande ramadan (den första var jag gravid med Naima och spydde konstant, då fastade jag inte)... Tiden går så fort. Fjärde året, oj oj. Första året var speciellt, spännande och alldeles underbart. Förra året började det vara ganska svårt, dels för att det vara ganska länge mellan fajr (tiden man slutar att äta) och maghreb (tiden man börjar att äta) plus att jag jobbade, var helt ensam (Hamed var med sin mamma i  Paris) och så var jag gravid. Men alhamdulillah, allt gick väl! Det var värt varenda minut.

Den enda orsaken till varför vi muslimer fastar är för att Allah vill att vi ska göra det!
I Koranen står det:

"Troende! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er - kanske skall ni frukta Gud. (Fastan skall vara) ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa (skall fasta senare) under motsvarande antal dagar och de som har möjlighet skall som offer ge en nödställd att äta.
Och den som självmant gör gott utöver vad plikten bjuder, (skall finna att) detta kommer honom själv till godo. Och fastan är för ert väl - om ni visste (hur mycket gott den tillför er)!
För att ge människorna vägledning (inleddes) i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut. Men den som är sjuk eller (stadd) på resa (skall fasta därefter) under motsvarande antal dagar. Gud vill göra det lätt - inte tungt - för er, Håll (fastan under den föreskrivna) perioden och prisa Gud som har väglett er - kanske skall ni visa (Honom) tacksamhet.

När mina tjänare frågar dig om Mig (svara då att) Jag är nära: Jag besvara den bedjandes bön, när han ber till mig. Och uppmana dem att svara när Jag kallar och att tro på Mig - kanske skall de ledas på rätt väg."
 
Ur Koranens budskap Surat 2 vers 183-186

Eftersom vi muslimer tror på¨Gud som den Allvetande och han säger i Koranen att fastan är för vårt väl och att vi bara skulle veta hur mycket gott den tillför oss, så litar jag på det.
Vad jag hört så finns det forskare som bevisat hur bra det är för kroppen att fasta (bara man inte vräker i sig när man väl får äta!), sedan är det ju bra att träna psyket, att stå emot något som man verkligen vill, att kontrollera sina behov till en viss gräns
och jag kan lova att när man väl är jättejätte hungrig och törstig så har man betydligt större förståelse för alla som måste leva med det hela tiden.
Sedan glädjen man känner när solen går ned och man hör de magiska orden: AAAAAAllahu Akbhar! (Gud är störst!) Obeskrivligt. Så mycket som man uppskattar maten och dofterna, varenda tugga är speciell, det spelar ingen roll vad du äter - allt är gott!
Fast såklart ska ju fastan brytas med dadlar som är tradition. Mmm.
Söta saftiga härliga stora dadlar!

     

Ja, nu vet ni lite mer om fastan, kanske.
Ni får jättegärna ställa frågor om ni vill kring fastan och Ramadan osv, jag svarar så gott jag kan, inchallah.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0