- Marocko

Många människor frågar mig var min man kommer ifrån och vissa vill liksom inte acceptera när jag säger att han är fransman och blir då lättade när jag säger att hans föräldrar är från Marocko. (De forsätter att prata med honom som att han vore marockan - kanske eftersom han har ett "typiskt" arabiskt utseende - de pratar om Marocko som hans land, fast när han väl besöker detta land som anses som "hans" anses han vara en utlänning som pratar språket dåligt).
Jag kan faktiskt mycket väl förstå varför många av andragenerationens invandrare har problem med identiteten - fast det är väl kanske ev av många förklaringar - de har utsidan från ett land och insidan ett annat - och blir ofta dömda för den sidan som de själva inte kommer i kontakt så mycket. Konstigt formulerat kanske, men ni förstår nog vad jag menar. Ja, jag tycker att det är väldigt intressant det här med olika kulturer och uppfostran och bara människor i allmänhet. Självklart så funderar jag mycket kring det eftersom mina barn kommer att ha tre eller fler kulturer kring sig - den svenska, franska och marockanska - och eventuellt något annat, var vi nu väljer att bo någonstans i framtiden. Nog om detta, det finns så mycket jag skulle vilja diskutera kring men jag hör att någon är hungrig i bakgrunden. Ni får gärna dela med er av era erfarenheter och tankar kring detta med olika kulturer och identitet.

Besökte Marocko en gång för tre år sedan och tyckte väldigt mycket om det. Hittade ett recept på en fisktagine som jag skulle vilja pröva någon gång: Delar med mig av det (från tasteline.com)

image38

0,6 kg

fiskfilé(er), fast fisk, ex torsk
2 st

gul lök(ar)
1 st

aubergine
1 st

zucchini
1 burk(ar)

passerade tomater
0,5 msk

fiskfond
15 st

gröna oliver


persilja


färsk persilja, till garnering
4 skiva(or)

lantbröd, stora
Marinad
2 msk

olivolja
1 tsk

salt
1 krm

svartpeppar
0,5 tsk

chilipulver
0,5 tsk

kanel
0,5 tsk

spiskummin
0,5 st

citron rivet skal och saft
1 nypa(or)

saffran
 
 
Tillagning:

1. Skär fisken i stora bitar. Blanda olivolja, salt, kryddor, citron i en skål. Stöt saffran fint och blanda ner detta. Vänd fiskbitarna i kryddblandningen så att de blir kryddade på alla sidor. Låt skålen stå medan du tillagar såsen.

2. Skala och hacka löken. Skär auberginen och zucchinin i tärningar. Hetta upp lite olja i t ex en stor stekpanna och fräs löken mjuk utan att det blir brun. Tillsätt auberginen och zucchinin, salta en aning och stek tills de blir mjuka och fått en aning färg, cirka 15-20 minuter.

3. Tillsätt passerade tomater, buljong och oliver och låt koka någon minut. Lägg försiktigt ner fiskbitarna och marinad som runnit av. Sjud under lock på svag värme 7 minuter. Smaka av och garnera gärna med persilja. Servera med nybakt lantbröd. Cous cous eller bulgur passar också bra till denna rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0