Tycka om eller inte tycka om...

Jag vet inte om alla har sett filmen Amelie fran Montmartre, om inte sa ar det en valdigt fin film, ett bra tips. Den var lange bland mina favoriter och en av anledningarna till att jag akte till Paris (lattlurad som jag ar :). Blev ganska besviken nar jag kom dit och det var gratt och trist, luftfororeningar, fullt med hemlosa manniskor och inte alls samma vackra farger som i filmen. I borjan av filmen visar de lite vad de olika karaktarerna tycker om och inte om (Amelie tycker om att titta pa manniskornas ansikten nar de ser pa bio, hennes pappa tycker inte om att kliva upp ur bassangen nar badbyxorna smiter at... m.m.)
Jag tankte gora en lite lista 'a la Amelie :) - ingen rangordning och inte alltfor seriosa saker som fred och varldssvalten...

Jag tycker om...
- att sova med fotterna utanfor tacket, jag bara maste - jag tror att mina fotter ar klaustrofobiska
- att undersoka matvarubutikerna lange, hylla efter hylla
- doften av nybakat brod
- att klippa mina tanaglar (problemet ar bara att jag gor det for ofta, sa jag har ju nastan inget att klippa)
- att se mina barn skratta, leva, sova... allt saklart
-  svt

Jag tycker inte om...
- nar sockarna aker ner under fotterna i skorna (hande mig idag... irriterande)
- nar en superbra bok tar slut, det finns inget som kan ersatta den
- att ga igenom metalldetektorer, det kanns alltid som om att det ska pipa, och vad hemskt det ar om det val gor det (tank om nagon har stoppat pa mig knark som i Bangkok Hilton! - fast det piper ju inte da, men att de skulle upptacka det)
- ordet varsel
- smulor eller sand i sangen, usch det gar ju inte att sova da
- bingolotto

Usch, det var ju ganska svart att hitta sadana medelgrejer man kan skriva, for jag menar det finns ju egentligen hur mycket som helst som jag gillar, men jag vet inte vad jag ska skriva...  hjalp, vad tycker ni om/inte om?


Kommentarer
Postat av: Frida

Roligt! vi är ganska lika du å jag =) Jag ska oxå göra en sån lista, snart! (du måste fortsätta å diskutera på ditt tidigare inlägg, det har kommit dit ännu en som vill diskutera, en okänd) Puss!

2008-02-02 @ 14:36:59
Postat av: Maria

Ja, kom med en lista!! Nar far vi traffa dig??? Snart hoppas jag...

2008-02-02 @ 21:05:22
URL: http://maryam.blogg.se
Postat av: Frida

Här kommer min lista!
Tycker om:
- tuta (blir så sugen att tuta ibland när jag kör bil, har gjort det på mindre lägliga ställen, min sambo brukar narra mig och börja tuta när han kör och jag sitter fram och då måste jag med slänga mig på tutan å tuta, jag måste vara sist på tutan...)
- öppna konserver
- samförstånd i trafiken ( blir riktigt glad när man hjälper sina medtrafikanter å varnar för renar genom att blinka med helljusen, eller om någon med släp säger till genom att blinka att "nu är det fritt fram att köra om" åsså tackar jag genom att he på blinkers å den andre säger "varsågod" genom att blinka med hellyset. Jag känner sånt samförstånd!)
- gillar oxå att klippa tånaglarna
- okända människors konversationer (är alltid lika intressant)
- att höra en skoter (är ingen skoterfreak, men då känns det som jag är i ammarnäs)
- utsikter (I love)
Tycker inte om:
- Ickeromantiska filmer
- Västerbottens länstrafiks organisering när extrabussar ska tillsättas (så ofta det behövs och de har aldrig något bra system)
- dåligt inredda restauranger
- köer
- dåliga bussförbindelser
- långsura människor, sura människor över huvudtaget (hur ids dom)
- disktrasor
- suspekta lukter
- medelålders mansgrisar

2008-02-03 @ 14:28:45
Postat av: Maria

Haha! Vilken harlig lista, jag haller absolut med om disktrasor o mansgrisar!
Jag kom pa lite fler saker, konstigt, men det ar alltid lattare att komma pa saker man stor sig pa :)

Tycker inte om:
- nar jag samlat ihop for att ga till kallsorteringen och stoppar nar handen, jag far alltid nagon spannande illaluktande vatska pa mig... usch.
- saft och glassklibb pa handerna
- sura gamla tanter som inte ler at barn
- bussgardiner (de ar alltid sa fula och oftast roda, de gor ju att man blir aksjuk)
- stressade manniskor
- is pa bilen som maste skrapa bort (tank att man tyckte det var roligt nar man var liten...)
- nar Naima lagger sig ned o skriker pa en offentlig plats

tycker om
- sfi (svenska for invandrare), jobbade ett tag dar och det ar en sadan harlig blandning av manniskor o kulturer
- att smygtitta pa amerikanska dolda kameran eller nar de skickar in sina hemvideor

det kommer mera... yusef vill ha mat

2008-02-05 @ 22:28:54
URL: http://maryam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0