Den muslimske mannen och kvinnan

Hittade pa malinastankar ett valdigt bra inlagg om Imam Khumayni och hur han ansags att kvinnor skulle behandlas.

Fran hennes sida:

"Vi vill att kvinnan ska vara på sin exalterade mänskliga status och inte någon leksak."



Imamens fru:

Imam erbjöd mig alltid den bästa platsen i rummet. Han började aldrig äta förrän jag kommit till middagsbordet. Han talade också om för barnen: 'Vänta tills Khanum kommer'. Han bibehöll respekten för mig och ville inte ens att jag skulle jobba hemma. Han brukade alltid tala om för mig: 'Sopa inte'. Om jag ville tvätta barnens kläder vid dammen, brukade han komma och säga: "Res dig upp, du borde inte tvätta".

I det hela, så ansåg inte Imam att sopa, diska, och även tvätta barnens kläder som en del av mitt ansvar. Om jag vid nödvändigheten ändå gjorde detta ibland så brukade han bli uppretad och uppfatta det som en orättvis behandling mot mig.

Även om jag gick in i rummet brukade han aldrig säga: 'Stäng dörren efter dig', men han väntade tills jag satte mig ner och sedan reste han sig själv för att stänga dörren.

Ta och kolla in sidan, det finns mycket bra information om islam!

Andra saker som nog inte manga visste om mannen och kvinnan inom islam:

-- Personen som dör medan han försvarar sin mor, hustru, dotter eller syster kommer att belönas med den högsta nivån i paradiset.
-- Om kvinnan innehar rikedomar är hon fri att använda det på vilket lagligt sätt hon än önskar, utan att behöva någons tillåtelse (fader, make eller andra).
-- Det är obligatoriskt för mannen att slösa och ge av sin rikedom för uppehåll - boende, mat etc. - för dem under hans vård så som hans mor, hustru eller dotter, även om han inte önskar det.
-- Modern har fått företräde över fader tre gånger angående rätten till snällhet, godhet och välvilja från deras barn.
-- Vemhelst som har döttrar och behandlar dem väl, så kommer de vara anledningen till att han blir beskyddad från helveteselden.
-- Om en man dödar en kvinna avsiktligt förtjänar han inte längre att leva och kommer att dödas, även om offret var hans hustru.
-- Allahs Budbärare, Allahs välsignelser och frid vare över honom, gav råd angående kvinnan: Behandla kvinnan väl. Han sa även: De bästa bland er är en de som är bäst i behandlingen av deras hustrur. Han sa även: Ingen hedrar kvinnan förutom en hederlig man. Och ingen förödmjukar henne eller föraktar henne förutom den som är ond, usel, elak och moraliskt fördärvad.
-- Det är tillåtet för en kvinna att gifta om sig - med vemhelst hon önskar - om hon är frånskild eller änka
-- Kvinnan är tillåten att jobba i alla fält, som hon är kapabel att klara av, så länge som det är i samklang med hennes fysik.
-- Kvinnan som utför ett arbete jämlikt en mans arbete är berättigad - och given - samma lön som mannen.

Ja, det var lite fakta fran Islamguiden. Det finns annu mera, ta och titta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0