Energi

Morker och morker. Snacka om ett stort morker. November, december och januari ar inte precis mina favoritmanader med allt detta morker som bara omsluter en. Det gor det ju inte sa mycket lattare att jag bor med en solalskande manniska, stackarn. Men visst haller ni med om att det kanns ganska tung ibland under dessa manader, for visst ar vi inte ensamma?

Men det ar klart nu vander det ju ganska snabbt ocksa, vi har ju kompensation under sommaren med ljus 24 timmar om dygnet. Nar vi pratar med Hameds slakt tror de inte att det ar sant, ljust nagon timme under vintern och ljust hela tiden under sommaren?!? Ja, Gud ar stor.

Fast det ar ju liksom bara att acceptera; som allt annat, vad kan man gora. Tycker att de flesta recept just nu handlar just om energi - drycker, kakor och allt sant. Gjorde faktiskt ett par goda energikakor for nagra dagar sedan, rena godiset! Vet inte hur nyttiga de ar, men valdigt smarriga, bra om man tranar kanske.
Kommer fran tidningen Allt om Mat (som jag upptackte nu har en hemsida!! Hurra!)

Energikakor (ugn 150°)
Hacka 100g valnotter; 100g hasselnotter och 100g torkad frukt. (Jag bytte ut hasselnotterna mot mandlar och som frukt tog jag aprikoser, plommon och russin).
Blanda med 1dl mjol och 1tsk kanel. Varm 1dl honung och 1dl socker tills det smalter. Blanda allt och kla en form (24cm i diameter) med bakplatspapper, platta ut kakan med ev oljade hander. Gradda 35 minuter. Lat svalna och skar i bitar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0