Klader igen

Jo, det har med barnklader, jag kan tycka att det ar lite jobbigt nu eftersom jag alltid har hallit pa och tjafsat om att inte ha typiska tjej och killklader. I stort sett alla klader som Naima haft har varit ganska neutrala, kanske lite mer "killiga", och nu nar jag tar pa Yusef kladerna sa far jag lite daligt samvete eftersom de kanns sa typiskt killiga. Men det ar ju anda ganska kansligt pa nat satt, mer accepterat att tjejer kan ha killklader, men att satta pa en lite kille tjejklader skulle kanske vara ganska stotande for de som vet konet pa barnet. (Samma sak i vuxenvarlden, klader, jobb, beteenden... det kvinnliga anses ju oftast som samre, det andra)
(Tycker att det borde vara valdigt svart att satta in vissa klader under rubrikerna tjej och kille, det finns ju vissa typiska - men de andra? Vem ar det som bestammer det egentligen?)

Fast jag har nog blivit sadar trakig nu tror jag, Naima alskar klanningar... Typiskt. Den gamla radikala Maria har forsvunnit, det ar bara att acceptera. Fast klanning ska nog Yusef fa ha pa sig ocksa. I Marocko har mannen valdigt fina "klanningar", han skulle bli hur sot som helst! Men det blir nog inte med rosa spetsar. I de flesta muslimska lander sa bar ju faktiskt mannen klanningar ocksa, harligt!

Samma sak med leksaker, typiska tjej och killleksaker. Jag forsoker att handla neutrala grejer och forsoker att leka med bilar (den TYPISKA killeksaken...) men det ar ju bara sa otroligt trakigt att kora fram och tillbaka, men det ar ju valdans trakigt ocksa att leka med dockor... det kan ju ha nagot med min alder att gora. Kanske.
Vi har knappt handlat nagra leksaker till Naima utan arvt valdigt mycket, en del dockor ocksa. Just nu sa ar det malarfargerna och doktorsvaskan som ar roligast, att blasa sapbubblor och ocksa skoj, aven lego och bocker ar toppen. Fast jag tror nog att hon foredrar dockor framfor bilar. Har fatt och lanat en massa leksaker fran grannen som snart ska flytta, super! En hel lada med bocker, Naima ar saa fortjust i dem. Det ar ju faktiskt super att sitta och lasa medans man ammar.

Ja, i alla fall, alla far ju gora som de vill med klader, leksaker och uppfostran, huvudsaken ar ju att man kanner att det man gor ar ratt. Jag tycker bara att det ar synd att fastna i fack bara pa grund av konet - med alla saker, vi ar ju alla manniskor.

Den har pyjamasen skulle jag vilja ha!!
 image36Godnatt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0