parabolproblem

Min kära man har tänkt att ställa in parabol så att vi kan se en lite franska och arabiska kanaler, men det bara krånglar. Men visst är det ganska fantastiskt att vi kan fånga in en massa strålar från sateliter och se olika grejer på tvn. Jag låter kanske gammalmodig, men jag tycker det är helt otroligt med alla dessa grejer, jag förstår verkligen de äldre som förundras över internet. Det gör ju jag med. Tänk ändå hur det var förr... och även just nu i många u-länder... hur var det bara för några år sedan då vi inte hade mobiltelefoner? Hur fick man egentligen tag i folk? Ja, det går snabbt. Ibland blir man ju nästan rädd.

Jag kom bara osökt att tänka på hur olika vi är uppfostrade. Jag kanske tänker mycket på min man och jag, hur olika vi är, men jag tycker inte det har något att göra med var man kommer ifrån. Det är klart att det kan påverka också, men även fast man bor på samma gata och i samma stad så uppfostras vi ju ändå väldigt olika. Jag tror ju att som föräldrar så gör man ju så gott som man kan i den situationen man är i och sedan så går man ju ofta tillbaka till sina föräldrar, hur man själv blev uppfostrad.

Fast det var ju egentligen inte det här jag tänkte skriva om, utan mer bara tv vanor, eftersom jag ändå var inne på det. Nu tittar jag inte så mycket på tv, men när det väl händer så kommer det ju ibland par som kysser varandra eller så, det är ju inte ovanligt alls (fast jag menar inte bara när jag tittar, att det skulle vara speciella program som jag tittar på, nejdå, oroa er inte :) det jag menar är att det inte är ovanligt att det visas i svensk tv :). I min familj så har det inte varit något speciellt konstigt att titta på det, men för min man så har det varit tvärtom. Det som jag kan tycka är lite roligt är att om vi sitter hela familjen, med mina bröder och allihopa, och det skulle råka komma något sådant på tvn så slår min man bort det. Ja, jag kan förstå honom, han tycker det är pinsamt (och det har ju lett till att jag också tycker att det är pinsamt)... fast ändå på något sätt så tycker jag att det är ännu mer pinsamt att koppla bort det: Jag vet inte. För oss svenskar är det nog inget ovanligt, men i många muslimska länder så är alla sådana scener cencurerade.

Men jag tycker ändå att vi borde tycka att det är pinsamt, på något sätt så är det ju så intimt, allt håller på att förlora värdet. När vi promenerar på stan så ser vi halvnakna kvinnor i bh och trosor (reklampelarna) och allt är så sexifierat, tänk att det finns stringtrosor för små barn!!
- Jag är stolt över att inte vara ett sexobjekt, jag är inte till för att vara snygg eller att tillfredsställa andra människors blickar. Jag är en människa som ska respekteras för min hjärna, inte min kropp. Jag är stolt över att bära slöja!
Tack för mig :)


Kommentarer
Postat av: Aisha

Salam aleikum :-)

Jag läser lite i din blogg, den är jättefin masha'Allâh roligt att se syster. Jag är också stolt över att inte vara ett sexobjekt. Jag hade mycket beundrande (och äckliga!) blickar från män i alla åldrar innan jag tog på mig hijâb. Men inte nu längre alhamdolillah och nu har jag haft hijab i ca. 1 år. Snart!

Ha en underbar dag :-) Allah hafiz, ma'a Salam

2008-01-30 @ 17:34:57
Postat av: Frida

Måste få göra några inlägg, det låter nästan som att alla kvinnor som inte bär slöja är sexobjekt. Jag ser inte mig själv som ett objekt och jag utgår från att andra inte gör det heller! Sedan kan jag tycka att det är bra att man får se kärlekshandlingar ute i vårt samhälle eller på TV i form av pussar, sen visst råhångel är inte lika fint. Men att pussas är för mig att visa sin kärlek, och för att det är mysigt! Jag tror människor mår bra av att se folk som är kära och som vågar visa det.

2008-01-31 @ 08:25:21
Postat av: Anna

Jag tycker det känns något stötande att jag som inte bär slöja då automatiskt blir ett sexobjekt. För jag ser mig absolut inte som ett sånt. Jag vill också bli uppskattad för min hjärna och tycker att jag förtjänar det precis som vem som helst annan. Kram från mig!

2008-01-31 @ 16:33:36
URL: http://annaslya.blogg.se
Postat av: Maria

Men nu forstar jag inte riktigt var ni hittar nagot om att jag anser att alla kvinnor som inte bar sloja ar sexobjekt. Jag skrev att jag var stolt over att inte vara ett sexobjekt och var stolt over att bara sloja. Da kan ju ni vara stolta ickeslojbarande ickesexobjektsmanniskor! Men sedan sa kan jag ju marka en viss skillnad med att bara en sloja och inte nar det galler hur manniskor tittar pa mig (inte alltid positivt saklart!), men jag kan saga att jag har aldrig blivit raggad pa eller fatt (hm, vet inte vad jag ska kalla det...) tranande blickar (later lojligt men jag hoppas ni fattar). Men det behover man ju inte fa bara for att man ar utan sloja, men i och med att jag bar sloja sa visar jag bland annat att jag ar muslim, jag skulle inte vara tillsammans med nagon utan att vara gift med denna person, jag ater inte griskott, jag ber fem ganger varje dag, jag dricker inte alkohol... med mera. Men med det sa sager jag ju sjalvklart inte att alla som inte bar sloja gor sadana saker, men det ar mitt satt att visa det, kladerna sager ju anda mycket om ens identitet. Saklart att manniskor maste fa valja vlka klader som de vill, visst far man kla sig for att tillfredsstalla andra eller for att kanna sig snyggare, jag tvingar ingen nagot, men jag har valt hur jag inte visar mig som ett sexobjekt.

Sedan om pussarna. Saklart ar det ju en skillnad mellan pussar och visa karlek - och rahangla och ha varsta sexet... Det jag syftade pa var nog det senare. Det ar jattefint med manniskor som visar sin karlek, men manniskor valjer ju att gora det pa olika vis - i verkligheten alltsa, vissa kan ju tycka det ar pinsamt om man borjar rahangla och andra tycker det ar pinsamt med en puss eller andra tycker ingenting. Inom islam ar det inte forbjudet att visa karlek - tvartom bor vi visa karlek mot alla medmanniskor, men det finns ju vissa granser och vi bor visa en viss blyghet infor andra, en viss respekt... det finns kanske det som inte har nagon att pussa. Tillbaka det jag egentligen menade - det ar for mycket sex pa tvn - tycker jag! Sa var det sagt. Det blev ganska langt, men jag hoppas att ni inte har tagit illa upp, det har ar ett val som jag gjort och jag tvingar ingen att gora samma sak. Klart slut.

2008-01-31 @ 18:51:34
URL: http://maryam.blogg.se
Postat av: Frida

Tack för kommenataren! Det är roligt och nyttigt med diskussion (ja, jag vet att du oxå tycker det) Det jag ville lyfta är att det ligger en liten "fara" i att säga: "jag är stolt över att inte vara ett sexobjekt, jag stolt över att bära slöja". Det kan faktiskt tolkas så, att du ser det som att innan du bar slöja var du ett sexobjekt, vilket leder till att jag oxå skulle vara det eftersom jag inte är muslim och därför inte bär slöja. Sedan vet jag självklart att du inte tycker det, men jag diskuterar mer hur dina uttryck kan tolkas! =)

2008-02-01 @ 09:53:31
Postat av: Anonym

Jag är stolt över att har rätt att klä mig hur jag vill i Sverige. Det är roligt att klä upp sig och känna sig fin ibland om man känner för det, och det är roligt om folk kanske till och med säger att man ser bra ut eller har en fin frisyr t. ex. Det betyder inte att man är ett sexobjekt! Och får man trånande blickar så betyder det inte att man automatiskt går hem med vem som helst. Man ska inte tro att det är antingen eller som gäller, man kan klä sig i helt vanliga jeans och toppar och ändå bli respekterad och ha ett bra jobb! Bara för att man bär slöja tror jag inte att man blir mer respekterad för sin hjärna. Men det är min åsikt.
Du har ju inte varit muslim hela ditt liv heller, hela din tonårsperiod hade du ju ungefär samma kläder som alla andra svenska ungdomar. Och gjorde samma saker som de flesta unga gör och provar på. Och när du skriver sådär uppfattas det som att du ser ner på det "gamla" livet du hade. Som de flesta fortfarande lever vidare med utan att förkasta. Vore roligt om du kunde kommentera detta inlägg! Du har en bra blogg, och det är roligt med diskussion! Ha det bra!

2008-02-02 @ 14:23:11
Postat av: Maria

Ja, vi lever ju i ett fritt land och far kla oss hur vi vill, tvang tjanar absolut inget till (i Koranen star det att tvang inte far forekomma i religionsfragor!). Jag anser saklart inte att man ar ett sexobjekt om man vill kla upp sig och vara fin infor andra, alla ska ju ha ratt att kla sig som de vill, aven de som vill vara sexiga! (Nu nar jag borjar tanka pa vad ordet sexobjekt egentligen innebar sa blir jag lite stalld, tycker att det ar svart att definiera, nagon som vill hjalpa mig? :) Jag klar ju ocksa upp mig, men for min familj och mina vanner, de som betyder nagot for mig, och tycker det ar roligt med uppskattning. Men i islam sa ar otrohet forbjudet och for att undvika detta sa bor vi inte kla upp oss infor andra man (men saklart betyder ju inte detta att man hoppar i sang med vem som helst bara for att man ar uppkladd!! Ja, jag hoppas att ni fattar) Och det var inte alls min mening, om jag nu fick det att lata sa - att alla ickemuslimer gar hem med vem som helst, ar sexobjekt som alla gar och tranar efter, inte blir respekterade och sa vidare. Som du skrev sa har jag ju inte varit muslim hela mitt liv utan varit "vanlig" :). Nar du tycker att jag skriver negativt om det gamla livet jag hade sa ar det for att jag uppfattar det sa - nar jag jamfor det med mitt liv nu sa kanns det som att det var innehallslost och utan mening, manga saker som jag gjorde skams jag for och det betyder inte att alla andra som lever "vanligt" mar som jag gjorde. Jag tycker ocksa att det ar logiskt att det som jag tror pa - islam - tror jag pa till hundra procent - sa det leder ju ocksa till att jag tror att alla manniskor skulle ma bra av det, saklart, annars sa tycker jag inte att jag borde vara troende muslim om jag tror att det finns nagot annat som man kunde ma battre av. Men det ar ju saklart min asikt, jag kan ju inte tvinga pa er vad jag tror - utan jag respekterar det. Ja, jag vet egentligen inte om jag svarade pa nagot, men du far fraga mer om du vill. Och Ja, det ar roligt med diskussioner annars sa skulle man ju kunna kasta ur sig vad som helst, det ar bra att man maste reflektera. Ha det bra sjalv!

2008-02-02 @ 21:04:21
URL: http://maryam.blogg.se
Postat av: Anonym

De flesta par anser nog att otrohet är förbjudet i deras förhållande, nåt man bara inte gör mot den man älskar. Har man ett sånt förhållande och båda är överens om det så litar man ju på varandra även om man inte har en religon som förbjuder otroheten hängande över sig. Då spelar det väl ingen roll om en annan man ser att man är uppklädd, på ett födelsedagsfirande, en firmafest eller bara en vanlig vardag. Fast jag förstår ändå vad du menar, att man inte ska bli frestad att vara otrogen.. Eller att de som ser en inte får känna nån sorts dragning eller attraktion till en? Eller är det fel tänkt?
Förstår att du kan uppfatta delar av ditt gamla liv som negativt, det gör jag också och säkert många andra med. Men du kan ju inte säga att allt var innehållslöst och utan mening, för om jag var dina föräldrar eller nära vän så skulle jag bli väldigt ledsen. Mycket du gjort förr måste ju ha varit roligt och betytt massor! Jag tänker själv på alla shoppingrundor man gjorde med vänner, alla tjejkvällar, att man badade ute på sommaren, alla julaftnar med familjen. Allt sånt! Du förstår säkert vad jag menar.. Även om du inte lever likadant idag så kan ju inte allt sånt ha varit negativt eller nåt du ska skämmas över idag? Förstår att du tror på islam till 100%, det gör du ju såklart rätt i som muslim. Men jag tror inte att den religionen passar alla, eller att alla skulle må bra om de levde så. Alla icke troende människor lever ju efter deras egna ramar och regler, och är precis lika lyckliga för det. Kollade faktiskt också på det där programmet du skrev om förut, som gick på svt. Tyckte det verkade som att man inte hade nån frihet, allt dom gjorde måste ju ta så mycket tid och energi! Har du aldrig upplevt det så med alla böner osv? Att ramen du lever inom begränsar dig? Vet inte hur jag ska formulera mig riktigt, hoppas du förstår:)

2008-02-04 @ 09:29:42
Postat av: Maria

Ja, oftast sa ar man ju overens i ett par om att otrohet inte ar accepterat, men det ar anda valdigt vanligt. Om man ar muslim och tror att Allah straffar en sa tror jag anda att det blir lite mer allvarligt, vi tror ju att han ser oss overallt och ger oss en slutgiltig dom. Fast det ar ju min asikt. Inom islam sa skall man inte vara hogfardig och "stolt" och garna sanka blicken infor andra okanda manniskor, bade mannen och kvinnorna bor kla sig tackande... och jag tror att sjalva meningen ar just det du skrev - att vi inte skall frestas att kanna dragning till nagon annan an var andra halft, om du fattar vad jag menar.

Saklart sa skamms jag inte over ALLT i mitt tidigare liv, jag har haft otroligt tur med underbara vanner och en fantastiskt fin familj (alhamdulillah). Det jag menade med innehallslost och tomt liv ar det som var inom mig, jag tror att en manniska kan ha otroligt fina vanner och allt bra utat sett, men mar anda daligt inombords... enligt min asikt ar det for att man inte ar nara Gud. Ar man nara Gud sa spelar det ingen roll vad som hander runt omkring... for da vet man att vi alla satts pa prov och vi har ett slutmal. Jag tankte skriva ett inlagg pa bloggen om regler och sa vidare... hoppas att du blir nojd med svaren, annars ar det bara att fraga vidare!

2008-02-06 @ 21:17:09
URL: http://maryam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0