Bra receptsida!

Jag är uppväxt med tanttidningen Hemmets Journal. Jag brukar alltid tjuvläsa den hos mamma. Inte för att det finns några speciellt snaskiga saker i den så att jag måste TJUVläsa den, men jag känner mig lätt lite gammal. Det finns i alla fall en del bra recept i tidningen och upptäckte JUST att alla recept ligger ute på nätet. Hur bra som helst!!! Jag blev lite imponerad.
Impad av HJ. Wow liksom.
Jag menar, Matmagasinet har ju inte ens en hemsida! Min favvomattidning. Och det är 2008! (Ungefär som att Kappahl inte har en webshop... och Åhlens... typ, iaf för barnkläderna!)

Jaja. såg ett recept jag skulle vilja pröva med björnbär. Det såg inte för krångligt ut och så tror jag att jag tycker om björnbär bara för att de ser så goda ut. Fast de kanske inte egentligen är det...
Värt att prova någon gång.

Spana in:


Det här behövs för 6-8 port:


100 g smör eller margarin

100 g mandelmassa

3 1/2 dl vetemjöl

2 msk kallt vatten

Björnbärskräm:

4 äggulor

2 msk socker

2 dl vispgrädde

1-2 tsk vaniljsocker

1/2 liter björnbär

Garnering:

björnbär


Ugn: 225°
Gör så här:

1. Finfördela matfett och mandelmassa till en grynig massa, i mjölet. Tillsätt vattnet och arbeta raskt ihop till en deg. Lägg den kallt att vila ca 1 timme.

2. Tryck ut degen i en form gärna med löstagbar kant ca 26 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 10-15 minuter.

3. Vispa samman äggulor, socker och grädde i en kastrull. Sjud under vispning tills krämen tjocknar. Låt krämen kallna. Ställ gärna krämen i kylen.

4. Lägg björnbären i en mixer eller matberedare. Kör till puré. Passera purén i en trådsil.

5. Rör ner björnbärspuré och vaniljsocker i krämen. Smaka av. Ställ krämen en stund i kylen.

6. Ta det kalla pajskalet ur formen. Fyll det med krämen.

7. Fördela björnbären ovanpå.

Tips!
Både pajskalet och björnbärskrämen kan göras i god tid. Fyll sedan pajskalet strax innan desserten ska serveras.

HJs sida!! Kolla in.


Kommentarer
Postat av: Linda

Hej!

Jo, vi ska på Akkan...men först till BVC med Leia.. doktorn ska kolla in hennes ögon...ses!

2008-06-11 @ 10:27:39
Postat av: Linda

Hej!

Nu säger Maria granberg att hon kan åka till Loppan med Anna...så du ryms i min bil om du vill! =)

2008-06-11 @ 12:24:21
Postat av: Anna

nu ligger blingo kläderna ut reade på min blogg =) kommer nog hem snart!! puss

2008-06-11 @ 18:36:44
URL: http://annaslya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0