Lika - olika

Jag och min man ar valdigt olika, saklart. Vi har bara inte vi vaxt upp i olika miljoer - han i en storstad och jag ute pa landsbygden - han i Frankrike och jag i Sverige - utan saklart ar det en massa andra saker som skiljer oss at. Ja, nu ar ju alla individer olika och lika unika som sina fingeravtryck, sa det later val lite dumt. Men jag fascineras anda over hur lika vi kan vara. Jag tycker det ar svart att hitta en dromformel for hur ett par fungerar bast, eller for att en relation skall fungera - hur lika skall man vara for att passa ihop, eller maste man vara det overhuvudtaget?

Ja, jag vet inte, men jag tycker att det ar valdigt intressant. Pa nagot satt sa tycker jag att likheten nog bor ligga i hur man ser pa saker och ting, for mig ar det viktigt vad personen jag lever med har for varderingar och vilken manniskorsyn den har. Samma sak galler nog mina nara vanner - jag tror att jag skulle ha svart att vara van med nagon som prioriterar shopping som det viktigaste i livet, typ.

Vad tycker ni? Ar det viktigt att vara lika i en relation?


Kommentarer
Postat av: Anna

Ja precis som du säger så tycker jag nog att man bör ha lika grundvärderingar, men sen ska man nog inte var för lika för då blir det kanske lite trist =) Men vad vet jag? Men så tänker iaf jag!

2008-03-09 @ 15:45:15
URL: http://annaslya.blogg.se
Postat av: amana

Jag och min man är väldigt olika i personligheten, men lika i värderingar. Jag tror att det är bra att vara olika, för man komplementerar varandra. Skulle ju vara ganska trist att vara tillsammans med någon som är precis som en själv. Som ett par kan man dela på goda sidor, och man kan hjälpa den andra med det man själv är bra på och kan få hjälp av den andra med det man själv är dålig på. Men likhet är bra i värdeingar, det underlättar planering och att leva tillsammans, i beslut osv. Också i hur man fungerar tillsammans, ibland känner man bara att det verkligen "klickar". Ja, det är en kombination som är unik och kan vara svår att finna. Man ska verkligen vara glad om man finner den personen som passar just en själv.

2008-03-11 @ 11:37:43
URL: http://blogg.passagen.se/amana

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0