Machallah!

Såg idag på CNN en nyhet om en holländsk snubbe som hade gjort en film om hur "ond" Koranen var, subhanallah! Fast han är ju inte den första... jag har sett en del av Theo van Goghs otäcka film som handlade om hur förtryckta muslimska kvinnor blev. Ja, jag kan ju bara bli ledsen och upprörd och det känns som att det är oerhört svårt att föra en dialog med människor som är så otroligt fientliga. Det som gör mig ledsen är att det inte gör några försök att visa upp en nyanserad bild,
Samma sak det här med karikatyrerna, jag känner att jag blir så kränkt och upprörd så jag vet inte ens var jag ska ta vägen. Liberty of expression?
Hur långt skall man få gå?

Det finns en bror som heter Tariq Ramadan och machallah han kan verkligen diskutera, oerhört duktig och intelligent. På Youtube finns en massor av debatter som han varit med i och de flesta blir mållösa som debatterar med honom (fast han pratar mest franska så jag lägger inte ut någon.) Som tur är så hittade jag en på engelska och svensktextad här:
http://www.axess.se/web/main.nsf/webbklipp?openpage&ID=D02992FF5BEB32D8C125739200388A10

Han diskuterar med den kända islamofobiska Ayan Hirsi Ali (det måste vara en god vän med Nyamko, det för samma politik de för). Han lägger fram många viktiga och intressanta åsikter - självklart finns det många människor som förtrycker och krigar och en massa annat korkat i islams namn, men vem pratar om alla hundratals tusentals miljontals VANLIGA muslimer som försöker att leva GOTT?

Ja, jag känner att jag skulle vilja skriva en massa kring det här, men det finns andra som uttrycker sig bättre :)

Vaknade tidigt idag och var som en potatissäck.
Min kära man tog ut barnen en stund och jag fick sova TRE hela timmar. Snacka om lyx.
Jag har upptäckt spraybalsam för barn, smart idè,
Igår gjorde vi bananglass med mandlar, gott.
Ska se färdigt filmen The Bucket nu.

Ha det gott


Kommentarer
Postat av: Linn

Salamo alikom! Jag håller med dig i det du skriver! Islam är inte alls så som media utger det för att vara. Jag är nybliven konvertit, och hela min familj säger åt mig att min, in sha Allah, blivande man kommer att slå mig.. jag blir så trött på allas fördommar!
tack så mycket för en bra blogg, ma sha Allah.

2008-04-09 @ 17:58:14
Postat av: Maria

waleikoum salam syster! Vad roligt att du har hittat hit och att du funnit islam, alhamdulillah. Ja man kan bli oerhort trott pa alla fordomar, men man maste forsoka stanga av och fokusera pa det viktigaste. Det ar synd att manniskor domer ut islam pga av vissa muslimer, som kanske inte ens ar praktiserande. Jag onskar dig allt gott, ma Allah den upphojde belona dig med det basta; asalam aleikoum.

2008-04-09 @ 18:47:53
URL: http://maryam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0