Pa tal om...

...Hedersmord och hela den debatten... Sa sag jag en del av Ekdahls debattprogram pa tv4 for nagra dagar sedan och hur de diskuterade kring hela den grejen. Jag tycker att det ar synd att man hela tiden diskuterar detta som om det vore ett "invandrarproblem" - det handlar ju om unga svenska tjejer. Det ar sa latt att stota det ifran sig och saga att det handlar ju inte om oss - det ar ju de dar invandrarna. Jaja, nog om det. Men en tanke slog mig bara som jag inte tror att det ar manga som tanker pa. Okej det ar inte samma sak som MORD, men det handlar om HEDER.

Allting handlar ju i grunden om forstaelse och jag tycker att det ar alldeles for latt att doma andra manniskor och speciellt "invandrarna". Vi maste nog ta en titt pa oss sjalva forst. Som Jesus (Frid vare med honom) sa om palen i ditt oga (typ).

Nu ar ju inte mord forsvarbart pa nagot satt, det fordomer jag helt och hallet, men jag tror nog att manga svenska familjer skulle skammas om deras dotter en dag valde att ta pa sig en sloja och kalla sig for muslim. (Jag menar att i en muslimsk familj kanske de kanner samma skam om deras dotter inte vill vara som de... allt handlar val bara om att vara annorlunda). Jag tror nog att det ar tusentals konvertiter som har haft problem med sina familjer efter att de konverterat till islam och de finns de som har valt att inte langre ha kontakt med sina barn just for detta. Tyvarr.
Och jag kan ju erkanna att min egen familj har valt att latsas som om ingenting hade hant. Som om det inte fanns. Och tyvarr sa tror jag manga ganger att de skamms over att jag valt att bli muslim och helst over att jag valt att bara sloja. Det ar ju lite synd, men jag kanner liksom inte att jag kan kompromissa pa den delen, jag har valt det som jag kanner ar ratt och jag bara hoppas innerst inne att de en dag forstar hur mycket det betyder for mig. Inchallah.

Sa jag tror att hela den har hedersgrejen (alltsa inte att det gatt sa langt som ett mord, da ar det ju nagot sjukt) ar nagot universellt hos manniskan - samma sak som dumheter typ krig och annat sjukt - det har inget med religion att gora.
Jag ser det sahar: muslimer ar manniskor och vi har alla fel och brister, islam ar  Guds religion och darfor finns det inte nagra fel eller brister i den, islam ar perfekt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Har just läst om just begreppet hedersmord, och egentligen är det ett konstigt ordval. Det säger ju emot sig själv. Hur kan heder ha med mord att göra? Men det är ju en annan sak, det lämnar jag till språkvetare =) Hedersrelaterat våld har ju funnits i alla tider, fast i andra skepnader. Tänk förr alla ogifta kvinnor som gjorde aborter på sig själv för att slippa skamen , vad kallar vi det? Alla homosexuella som blivit utsatta för våld av sin närhet pga av sin sexuella läggning. Ja jag skulle kunna pladdra massor om detta =) Sen kan vi verkligen enas om att det inte har med religion att göra, men det börjar nog folk mer och mer förstå.

2008-03-09 @ 21:20:10
URL: http://annaslya.blogg.se
Postat av: Linda

Hm.. jag läste Patalom och trodde att det var något bibliskt uttryck... =)

2008-03-10 @ 08:35:49
URL: http://linda1979.blogg.se
Postat av: linn

jag känner igen det med att dina föräldrar skäms över att du koverterat. min mamma skäms väldigt mycket över att jag har slöja. hon säger saker som "ta av dig den där tydbiten", "du ser ut som en påskkäring" och så vidare. det pratas väldigt mycket om att utlänningar utför hedersvåld och att de skulle ta avstånd från sina barn om de konverterade från föräldrarnas tro, men aldrig att svenska familjer gör samma sak mot deras barn!

2008-04-11 @ 14:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0