Att en liten potatis kan göra så mycket

Lycka.
Fullkomlig lycka.
Idag under två timmar så kände jag mig bara så upprymd.
Om jag säger att det var för mitt trädgårdsland så kanske ni tycker att jag är löjlig.
Men det är faktiskt sant. Mitt trädgårdsland...  eller vårat, men mest mitt :)

   

Hamed var inne med Yusef och kände sig sjuk och Naima hjälpte till att gödsla och gräva och lägga ned potatisar. Det blåste som bara den, men jag kände det inte, eller så var det kärleksvindar som blåste. Jag kände mig nästan hög när jag kom in, av glädje.

Bara när jag fick på mig stövlarna, tog fram mina frön (som nästan är söndertittade) och styrde skottkärran så började det arr pirra. Det var som att det bara var min egen grej, som om det varit en hemlis. Jag grävde och kände med mina händer i jorden och den var så varm och mjuk och jag lade ned potatisarna med all min kärlek. Jag bad till Allah att välsigna dem och la försiktigt ned jorden över dem. Mina föräldrar skulle nog ha skrattat åt mig och tyckt (finns det i svenska ordlistan?) att jag var löjlig... men vem bryr sig :) Det var min lilla glädje à moi.

Jag satte broccoli, vitkål, grönkål, brysselkål, gul-, röd-, vår- och piplök, salladsblandningar,dill, persilja, koriander och potatis. Det finns lite plats kvar och där ska jag sätta morötter, mangold och spenat. Inchallah. Kanske något mer. Kanske jag ska testa lite vitlök :). Jag vet inte.
 Och så har jag köpt hem marockansk mynta, fin fina plantor. Ska ta skott från dem och odla i massor.
Gott gott. I tabboule och supersött te, eller varför inte till mina vietnamesiska vårrullar. Mm.

  te                mynta


Kommentarer
Postat av: Anna

Nu ligger Naimas brev på lådan =) Vi har satt 4 olika sallader idag och citron basilika =) Nu hoppas vi att det ska växa så vi får mumsa. Jag kan faktiskt förstå din glädje, jag hatar blommor men så mysigt att pyssla med trädgårdsland. Observera att mitt trädgårdsland just nu är en brun mycket ful plastbalja på balkongen!! Puss och kram

2008-05-25 @ 19:59:05
URL: http://annaslya.blogg.se
Postat av: Frida

Oj vad mycket du hunnit blogga! Du låter så lycklig, jag bara ler, tänk så olika vi är, trägårdsland!? Den dagen..! Min allra bästa och finaste vän! Jag längtar efter dig! Kram!

2008-05-25 @ 20:27:12
Postat av: Maria

Frida: Ja visst är vi olika, fast också ganska lika tycker jag :). Men vem vet, du kanske också en dag upptäcker odlarglädje! Hihi. Förresten har du ens testat? Inte för att jag tror att alla tycker om sånt, men det är ju ganska intressant att vi är olika. Få höra, vad gör dig lycklig?
Jag längtar en massa efter dig också. Såklart. Fast det vet du ju.
Hur gick det med daten (rektorn) förresten?
Kramar utan ramar

2008-05-25 @ 22:53:24
URL: http://maryam.blogg.se
Postat av: Frida

Lycka är att vandra i naturen och andas in alla härliga dofter! Lycka är att lektionen är slut men mina elever vill stanna kvar! Lycka är att vakna i stugan å dra på sig första bästa kläder och ta den korta promenaden ned till mormor & morfar, och fika gofika. Lycka är att ha en vän som du! Puss!

2008-05-26 @ 18:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0