Mission impossible

Som småbarnsförälder har jag upptäckt att det kan vara bra att ha mycket tålamod. Det är väl iofs bra i alla situationer, men kanske speciellt med barn. Mitt tålamod, som kan vara ganska bra, försvann för ett tag sedan. Kanske på promenad. Kanske ut i skogen, ner i sjön eller upp till molnen. Ingen som vet.
Hameds tålamod somnade.

Efter tre timmars tjat och hopp och pill och snurr och visk och hit och dit så somnade hon tillslut! Lilla Naima... Man (= jag) kan bli ganska arg ibland.

Men när de väl har somnat är de så söta... man har nästan lust att mysa med dem tills de vaknar igen, Det är märkligt ändå :)

Annars doftar luften gott av vår och vi sover med öppet fönster. Lägenheten är nästan nystädad och barnen nybadade...
Helt plötsligt så fick jag bara lust att pyssla med något... kanske baka bröd?... eller inte

Jag ska dela med mig av mitt favoritrecept på baguetter, superenkelt! Jag lovar!

Vridna baguetter (från Nya Annas kokbok)
Till tre baguetter
- 6 dl ljummet vatten
- 1/2 paket jäst (25 g)
- 2 tsk salt
- 1,3 liter mjöl
Smula jäst i bunke, blanda med vatten och i med resten,
Rör om och täck bunken och jäs i ca 2 timmar. (Det blir gott även om man bara vill jäsa 1h, men det gör inget om det blir tre heller)
Värm ugnen till 250*. Häll ut degen på väl mjölat bord. Knåda inte!! (Thats the secret). Skär istället degen med en vass kniv i tre delar och bara fös ihop eller forma degbitarna till avlånga baguetter - lika långa som bakplåten,
Mjöla bröden lätt, vrid dem i sprial och lägg över på bakplåten.
Jäs ca 10-15 min.
Grädda i den starka ugnsvärmen ca 15 minuter. Sänk sedan till 150 och grädda ytterligare 15-20 minuter.

Kommentarer
Postat av: Linda å Leia

Enkelt och enkelt, jag ska provbaka och bestämma om det var enkelt eller inte! ;)

Loppiset är öppet nu på söndag! 12-15. Om du åker dit kan du prata med "personalen" och be att få ett kundnummer. Sedan är det bara att märka upp sina saker med kunnummer och pris, lämna in på loppan de tisdagkvällar de har öppet 19:00 samma vecka som de har öppet på söndagen. Nu är det väl jämn vecka? I så fall var det inlämning i tisdags och alltså öppet nu på söndag. =)

Leia stressar inte i onödan, tar det lugnt med både tänder och sittningen. Men hon snackar desto mer!!

2008-05-30 @ 09:25:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0