På tal om...

Knutby.
Jag såg att det skulle göras en dokumentär om morden och allt som hände där borta.

Jag har en liknelse som jag OFTA brukar köra. Så de som känner mig har nog hört den några gånger, men jag tänkte dra den här för er mina kära läsare.

Så här är det. Tänk dig att man visade en dokumentär eller ett repotage om morden i Knutby i ett icke kristet land (typ ett muslimskt land) och en massa andra konstiga saker som vissa människor gör i KRISTENDOMENS namn (det är ingen attck mot kristendomen utan människorna såklart!). De skulle förstås börja prata om hur knäppa alla kristna är och tänka att de är verkligen konstiga. Ja, många skulle nog felaktigt dra slutsatsen att alla kristna var lika tokiga.
Men pratar man då med en kristen i ett annat land så säger han kanske att det är de svenska kristna.
De skristna svenskarna säger kanske att det är pingstvännerna som är lite konstiga.
Pratar man sedan med en pingtsvän så säger han att det är knutbysekten som är konstig.
Pratar man sedan med en medlem av knutbysekten så säger de att det var pastorn som var konstig.

Ja, och i slutändan så hamnar man kanske rätt tillslut. Fast det är en lång väg dit. Men det är ju alltid bäst att försöka söka ett så korrekt svar som möjligt innan man börjar att anklaga miljontals människor för att vara det som egentligen EN enskild person är.

Hoppas att någon fattar vad jag vill ha sagt med det :)

Fast visst är det lättast att generalisera, dra alla över en kam, då behöver vi inte reflektera så mycket... eller?

Kommentarer
Postat av: Lena

Hej Maria! Maria Mallander tipsade om din blogg, jättekul att läsa!! Vad mycket som hänt i ditt liv sen Ålidhems och Littvetenskapåren !! Grattis till 2 barn och giftemålet!!!
Förstår precis vad du menar i det här inlägget. Det är inte klokt att så fort någon gjort något som är muslim relateras det till religionen inte till individen, men om det är en kristen person som har gjort något är det individen som det är fel på. Ahh, the ignorance och fördomarna,
gör mig så arg (Grrrr!!)! Fortsätt ha d bra önskar Lena

2008-05-08 @ 18:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0