Första dagen avklarad!

Jajjemensan. Så var det gjort. Första dagen.
Ofta så tycker jag att första dagen brukar gå ganska bra, man är supermotiverad och det känns som att tiden går ganska snabbt. Alhamdulillah. Efter några dagar så börjar det att kännas som att dagarna är längre, huvudet blir tungt och så vet man att det är ett antal dagar kvar att fasta, motivationen kanske inte är lika hög.
Det roliga är väl hur hjärnan fungerar, oftast brukar jag inte äta något direkt på morgonen när jag vaknar men nu så skrek min mage direkt jag vaknade: Mat! och törstig var jag också... bara för att.
Sedan tycker jag att det går i vågor, håller man på med en massa andra saker så kan man lätt glömma bort att man fastar och till och med hinna tänka: "hm, jag tror jag att känner mig lite hungrig, jag borde nog äta något". Ibland så är man liksom på väg att stoppa något till munnen och så inser man vad man gör.
Väldgt lätt hänt när jag fixar mat till Yusef och Naima, jag är ju van att smaka av och känna med fingrarna och dessutom blir det något över så brukar jag oftast glufsa i mig det. Nu känns det lite syndigt att kasta bort något, typ en halväten macka är hur värdefull som helst! (Jag sparade den idag i kylen, nu är den uppäten :)
Sedan det där med hjärnan: hela dagen så går man och tänker på hur gott det ska bli till kvällen när man väl får äta, det är lätt att fantsiera om allt gott som finns och när man väl får äta så vill man ju liksom stoppa i sig allt det goda man har fantiserat om, men magsäcken är så liten så det finns inte plats för allt. Jag tror att jag kan "ta igen" allt det där goda, fast det inte blir lika gott när man redan har ätit en massa annat.

Konstigt nog (och trist) så blir tyvärr Ramadan, som är en månad när man inte bör tänka så mycket på just mat., en månad som ofta handlar om just mat. Så nu ska jag sluta med det :)
Denna månad ska vi muslimer ägna tid åt vår religion, att läsa och lära sig om den, lära sig om Gud, profeten Muhammed (fred vare med honom) och hans sunnah, ägna tid åt att reflektera över vår tid här på jorden och vad som händer sedan m.m.
Istället för frukost blir det Koranläsning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0